Проектозакон предвижда първоначалната регистрация на автомобили вече да не се извършва от КАТ, а от частни фирми. Идеята е да се разкрият специални пунктове за идентификация и проверка на техническата изправност. Според експерти проектът задоволява и лобистки интереси на фирмите, които внасят автомобили и имат собствени бази за гаранционно обслужване. Те ще получат бизнес за милиони като отварят и частни пунктове.

Законът е нов и е последният от трите, на които трябва да се раздели сега действащият Закон за движение по пътищата (ЗДвП). В мотивите към проекта е записано, че годишно в България се извършват 300 000 нови регистрации на превозни средства, от които около 40 000 са фабрично нови, останалите са внос втора ръка, главно от страни от ЕС. Затова било от изключително значение да се повиши контролът на проверките за техническа изправност, което щяло да подобри и качеството на въздуха, и безопасността по пътищата, пише “Труд”.

Когато получи документите от частния пункт, собственикът на току-що купената от вносител кола, пак ще ходи в КАТ, но без самия автомобил. От проекта не става ясно къде ще се монтират табелите – дали в частния пункт или отново в КАТ, но този въпрос ще бъде уреден по-късно с наредба на вътрешния и транспортния министър.

С отварянето на частни пунктове каналите на КАТ няма да останат празни. 28-те бази на “Пътна полиция” в страната ще получат лицензи, каквито имат и частниците, за да преглеждат и регистрират служебните автомобили от своето и други ведомства и структури, свързани с националната сигурност.