Консорциум "СофКънект" с летищен оператор Мюнхен е избран за концесионер на Летище "София".

Договорът може да бъде сключен след 15-дневен срок, ако няма обжалване пред КЗК.

Кои са "СофКънект"?

Компанията включва Летище "Мюнхен" и фонда Meridiam. Те бяха четвъртият кандидат, от общо петте допуснати до конкурса. От официални данни, през 2018-а летището в германския град е отчело продажби от над €1,5 милиарда, за първи път в историята си.

Какво включва офертата им?

24,5 милиона евро годишно концесионно възнаграждение за българската държава и 608 милиона евро инвестиции в Летище "София".

Условията на България

Концесионерът ще има ангажимент да изгради трети терминал на летището, което трябва да се случи през първите 10 години от избирането му. Също така неговите общи инвестиции трябва да бъдат минимум 600 милиона евро.От друга страна възнагражденията, които ще получава всяка една година от срока на концесията, трябва да бъдат в размер на не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности.

Общо петима кандидати се явиха на конкурса – спечелилият консорциум "СофКънект", консорциум Витоша, Фрапорт, ССБ София еърпорт ЕсЕйДи, Еърпорт ду ПариТехните оферти тръгваха от 20 млн. евро за държавата и стигаха до €32. млн.

Най-високата оферта предложи воденият от Еърпорт ду Пари консорциум. Офертата им бе за инвестиции в размер на 903 милиона евро в софийското летище.Обратно - най-ниската оферта е тази на консорциума "Витоша". Те предложиха концесионно възнаграждение от 19,9 милиона евро на година. Планираните им инвестиции обаче бяха далеч по-големи - 1,29 милиарда евро.

Министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че всичките кандидатури за концесиите са били на изключително високо ниво. На второ място е останала офертата на Aeroports de Paris Group заедно с турската "ТАВ Хаварлиманларъ Холдинг" с 80.3 точки, на трето е предложението на Fraport с 80.19 точки, на четвърто - Консорциум "Витоша", в който влизат "Манчестър Еърпорт Груп" и китайската BCEGI, а на пето - офертата на "ССБ София Еърпорт ДжейВи", в което участва "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ", както и операторът на летището в Копенхаген.

Трима от участниците са получили максимален брой точки - 100, за техническо предложение - "СофКънект", Fraport и Консорциум "Витоша". Офертите на кандидатите за концесията са били разглеждани в продължение на 90 дни.