Всички сме запознати с историята на злополучния кораб „Титаник“, който на 14 април 1912 г. се сблъсква с айсберг и няколко часа по-късно потъва, вследствие на което загиват 1514 души. Но с годините се появяват нови версии за случилото се.

 

Тъй като теориите на конспирациите са винаги интересни, днес ви представяме една по-различна гледна точка за случилото се.

Арменецът Вагинак Бюрат също пътува на борда на „Титаник“. Той е един от най-образованите и изтъкнати интелектуалци в Константинопол по това време. Заедно с баща му основава издателство и трябва да замине за Америка, за да сключи сделка.

 

 

 

За лош късмет той избира да пътува на борда на „Титаник“. За щастие обаче е един от спасените, които виждат потъването на кораба със собствените си очи. Неговата версия за потъването на кораба е по-различна.

Той често разказвал за случило се и дори дава няколко интервюта за трагичния инцидент. Любопитно е, че Бюрат нито веднъж не споменава „Титаник“ да е потънал заради сблъсък с айсберг. Вместо това арменецът твърди, че експлозия е причинила потъването.

 

 

 

Никой нямаше да се вслуша в думите му, ако нямаше и други очевидци, които да твърдят същото.

И други очевидци казват, че е имало 2-4 експлозии на „Титаник“, но дали не са се заблудили?

Изследователят и писател Бил Уормстед споделя някои факти, които е научил от интервютата си с оцелелите. Например, майорът Артър Пюкън е пътувал в първа класа и той твърди, че определено е чул експлозия и тогава корабът е започнал да потъва.

Джордж Фредерик Кроу, който е част от екипажа, също твърди, че е имало експлозия и тогава корабът се е наклонил.

 

 

 

В своята книга „Скритото доказателство“ писателят Джон Уикман твърди, че механиците и инженерите на кораба не са осъзнавали опасностите на електролизита и са превърнали морската вода във взривоопасен водороден газ. Той казва, че те са оставили лампите включени, което е причинило експлозията. Ако не го бяха направили, „Титаник“ нямаше да потъне.

Уикман вярва, че първата експлозия се е случила между 1:10 и 1:20 ч., но по-късно е последвала друга експлозия, която е разкъсала корпуса и е довела до голямата трагедия. Някои обаче са скептични, че пътниците са чули истински експлозии. Според тях тътенът вероятно е причинен от местенето на огромните парни котели, които не са били застопорени за земята.

 

 

 

Журналистът Шенан Молоуни има малко по-различна версия. Той прекарва над 30 години в разследване на случая и стига до заключението, че виновниците са „огън, лед и престъпна небрежност“. Проучвайки фотографии на кораба, той забелязва странни тъмни следи в предната част на корпуса, за които твърди, че са следи от пожар. Следите са съвсем близо до мястото, където корабът предполагаемо се е сблъскал с айсберга. „Изглежда, че е имало повреда точно на мястото, на което корабът се е сблъскал с айсберга“, казва той.

 

 

 

Експертите и улики от самия кораб също потвърждават, че е имало пожар на кораба, който е започнал в 3-етажен склад за гориво, който се намира зад едното котелно. 12 души са се опитали да потушат пожара, но не са успели. Впоследствие, при сблъсъка с айсберга, стоманата в тази част на корпуса е била толкова отслабена от пожара, че много по-лесно се е разкъсала при удара. Президентът на компанията, чиято собственост е „Титаник“, нарежда на екипажа да си мълчи за пожара и да не споменава нищо на пътниците, а днес експерти твърдят, че такава температура отслабва стоманата с около 75%. Ако е имало пожар на кораба, той изобщо не е трябвало да отплава.