Надпреварата за лидер на Консервативната партия, дебатът в Лейбъристаката партия за втори референдум и нова теория за изчезването на малайзийския самолет над Индийския океан са сред темите на британския печат.
***

Лондон. Бившият министър за Брекзит Доминик Рааб отпадна от състезанието за лидер на Торите за сметка на Рори Стюарт, новоназначеният министър на международното развитие, пише британският вестник The Guardian.
Както се очакваше, Борис Джонсън оглави гласуването със 126 гласа, като затвърди преднината си пред съперниците си и победата му подсилва усещането, че неговият напредък към Даунинг стрийт вече е почти неудържим.
Рааб, бивш министър за Брекзит, спечели само 30 гласа, под прага от 33 гласа, за да остане. Беше обезпокоил много колеги, като отказа да изключи несвикването на парламента, ако депутатите се опитат да блокират Брекзит.
Марк Франсоа, изявен „брекзитиър“, който подкрепя Джонсън, каза, че елиминирането на Рааб е тъжно. "Който и да победи, а се надявам да е Борис, надявам се да намери добро място за Дом (Доминик Рааб – бел.ред.) в кабинета си, защото мисля, че той го заслужава."
Министърът на вътрешните работи, Саджид Джавид, оцеля само с 33 гласа, но се оказва засенчен от новодошлия в кабинета Стюарт, който е подкрепен от 37 депутати, почти два пъти повече от 19-те, които той спечели в първия кръг.
Говорител на кампанията на Джавид заяви, че ще участва в телевизионния дебат на Би Би Си във вторник вечерта и ще продължи в състезанието. "Това е 46 (гласовете, спечелени от външния министър Джереми Хънт – бел. ред.) 33, така че продължаваме". "Той имаше страхотни четири дни, взе днес някои гласове и ще се борим."
Джилиън Кийгън, депутат от Чичестър и поддръжник на Стюарт, заяви, че инерцията на министъра на международното развитие е голяма. „Сега те са много близки. Има ясен победител, а между другите няма много гласове, ”каза тя.
Стюарт, който започна състезанието като аутсайдер, получи по-голяма подкрепа, след като се смяташе, че се е представил добре в телевизионния дебат в неделя на Канал 4.
Министърът на външните работи Хънт все още изглежда най-вероятният претендент срещу Джонсън, когато състезанието достигне крайния си етап. Министърът по околната среда Майкъл Гоув получи 41 гласа.
***

Лондон. Заместник-председателят на лейбъристите Том Уотсън ще направи още един опит, за да обвърже партията с кампанията за втори референдум, когато кабинетът в сянка се срещне, за да обсъди стратегията си за Брекзит в сряда, пише британското издание The Independent.
Уотсън призовава лидера Джереми Корбин да свика спешна или специална конференция, за да промени официално политиката на лейбъристите преди лятото, предупреждавайки, че ще бъде "твърде късно" да се спре Брекзит без споразумение, ако партията изчака своята годишна конференция в Брайтън през септември.
Но поддръжниците на втори референдум се опасяват, че въпросът ще бъде отложен отново на срещата в Уестминстър, която бе отложена от понеделник, след като няколко министри от кабинета в сянка не бяха в състояние да присъстват.
Изпратените писма до членовете на кабинета в сянка съобщаваха, че срещата е била „планирана да подпомогне избирането на текущия подход към Брекзит, като същевременно остане в рамките на съществуващата политика на лейбъристката партия, установена от членовете на партията на годишната конференция“.
В поканата за отменената среща не се споменава, че остава в рамките на съществуващата политика, което прави изборите и Брекзит със запазване на работните места ”предпочитания вариант пред нов референдум.
Надеждите на участниците в кампанията, че докладът, препоръчващ нова позиция, ще бъде представен на срещата в Уестминстър, бяха намалени от източници, запознати с дневния ред.
В страстна реч в понеделник, Уотсън призова партията да хвърли тежестта си изцяло зад кампанията за втори референдум, като заяви, че партията трябва да бъде „силна и горда“ в подкрепата си за оставане в ЕС.
***

Лондон. Капитанът на самолет Малайзия Еърлайнс, който изчезна преди пет години, може да е бил депресиран клинично и да е убил пътниците, като ги е лишил от кислород, след което е летял с 238 трупа, пише британският вестник The Times.
Докато теорията преди това е била обсъждана за обяснение на изчезването на MH370, доклад на уважавания американски писател на авиационна тематика Уилям Лангевише предоставя нови подробности за състоянието на духа на Захари Ахмад Шах, командир на самолета.
В месеците преди изчезването на MH370, който е изпълнявал редовен полет от Куала Лумпур за Пекин на 14 март 2014 г., капитанът често е бил самотен и тъжен, според статия в списание The Atlantic.
Той беше разделен с жена си и каза на приятели, че крачи между празни помещения между полетите. Той е установил „връзка“ с омъжена жена и трите й деца, докато преследва по-млади жени в интернет. „Съществува силно подозрение сред следователите в авиационните и разузнавателните общности, че той е страдал от клинична депресия“, пише Лангевише.
Статията теоретизира, че 53-годишният Захари е изпратил втория пилот Фарик Абдул Хамид извън пилотската кабина, преди да свали налягането от самолета и да се изкачи над нормалната надморска височина, за да гарантира смъртта на пътниците си от липса на кислород.
Кислородните маски в салона биха паднали, но те са предназначени за използване за повече от 15 минути по време на аварийно слизане до височини под 4 000 метра където въздухът е годен за дишане. Те нямат никаква стойност при 12 000 метра, на който самолетът „Боинг" 777 се е движел.
Лангевише пише: „Пътниците в салона биха станали недееспособни в рамките на няколко минути, загубили съзнание и биха починали леко, без да се задавят или да се задъхат от липса на въздух."
Захари, сам в пилотската кабина, има достъп с часове до кислород и след като всички са били мъртви, може по-късно да възстанови нормалното налягане в самолета.
Лангевише отхвърля теориите, че самолетът е отвлечен, като посочва, че той се отклонява от планирания си маршрут по време на двуминутна „радарна пауза“ при предаване между Малайзия и виетнамските ръководители на полети.
„Откъде биха знаели това похитителите, за да направят своя ход точно по време на прехвърлянето към виетнамския контрол на въздушното движение и след това да поемат контрола върху самолета толкова бързо и безпроблемно, че нито един от пилотите да няма възможност да подаде сигнал за бедствие?"
Той пише, че последната радарна следа на самолета предполага крайния му завой на югозапад и към южния Индийски океан е твърде остър, за да бъде изпълнен от автопилота на самолета. „Който е управлявал MH370, сигурно е изключил автопилота, тъй като тогава самолетът, който е направил завой на югозапад, го е направил толкова остро, че е трябвало да бъде управляван ръчно - каза Лангевише.
Полетът е продължил още пет часа, докато, както са установили следователите, горивото на самолета е свършило и той е паднал в морето, разбивайки се на малки парчета. Някои части от изгубеното въздухоплавателно средство са били намерени на островите в Индийския океан, но мястото на катастрофата така и никога не е открито.
Лангевише повдига нови подозрения относно използването от Захари на домашния си симулатор, където следователите установиха, че той е експериментирал с подобен профил на полета сходен с последните часове на MH370. Той каза, че по-нататъшното проучване е показало, че това е единствената симулация сред стотиците, които Захари не е изпълнявал като непрекъснат полет, прескачайки между сегменти, изваждайки горивото, докато не изчезне. Той цитира един колега капитан в Малайзия, описан като дългогодишен приятел на Захари, казвайки, че той неохотно е заключил, че бившият му колега е отговорен.
Австралийското правителство, което е похарчило десетки милиони долари за провеждане на подводно търсене на MH370, също теоретизира, че недостигът на кислород е причина за смъртта на пътниците и екипажа, но предполага, че причината е случайна, вероятно пожар.