Има активизиране на желанието на хората да участват в европейските избори, очаква се около 35-36% избирателна активност. Така се запазва тенденцията за по-ниска избирателна активност на евроизбори, в сравнение с националните, обясни социологът Геновева Петрова от "Алфа Рисърч". Според нея може да се очаква малко над 2.1 милиона души да гласуват в неделя.

В рамките на предизборната кампания ГЕРБ успя да си възвърне преднината пред БСП, съобщи в предаването "Тази сутрин" социологът Геновева Петрова от "Алфа Рисърч". Това се дължи на активизирането на ГЕРБ в кампанията, обясни тя.

"Те заложиха на кампания на успехите, която подчертава техните постижения. Те имат и много силна анти БСП мобилизация", обясни още Геновева Петрова. Дистанцията между двете партии е от 4.5%, сочат резултатите на "Алфа Рисърч".

Относителната тежест на "БСП за България" намалява в рамките на кампанията, отбеляза още  Петрова. По думите й има няколко възможни причини за това развитие на нещата и за динамиката в позициите на двете водещи партии.

"Първата от тях е, че БСП не успя в хода на кампанията да развие и наложи друга тема, освен тази за предсрочните избори. Това според социолозите не е достатъчно да мобилизира допълнителна подкрепа за социалистите. 

Втора важна причина е, че лицата на които БСП избра да заложи, не успяха да се превърнат в рейтингови политици, които да преборят основния опонент от ГЕРБ. Третата причина е, че при проучването използвахме реална бюлетина – с реалните имена и номера на политиците и партиите, при което забелязахме интересен момент. БСП търпи нещо като технологична загуба от няколко процента, която се ориентира към "Коалиция за България" на Румен Петков", обясни социологът.

ДПС според проучването на "Алфа Рисърч" е на трето място с 13.9%. Подкрепата от 6%  от хората решили да гласуват дават много сериозни шансове на ВМРО и водача на листата Ангел Джамбазки да спечелят място в новия европарламент.

Интересното е, че основната конкуренция на ВМРО не идва от партньорите в Обединени патриоти, а от „Воля”, която също благодарение на масираната медийна кампания, която реализира, успява да привлече може би около половината от бившите си избиратели, но и съществена част от бившите симпатизанти на Обединени патриоти, каза още Геновева Петрова.

Другата партия, която има шансове да спечели място в бъдещия европарламент е „Демократична България” с 4.2%. 

Според социолога нагласите на избирателите се определят от скандалите в страната през последните месеци и цялостното разочарование на хората от политиката, както и по-ниския интерес към европейските теми, които повишават тежестта на последните дни от кампанията. 

58% от тези които са решили да гласуват, заявяват, че ще пуснат своя вот за партията, на която симпатизират.

15% от хората които ще отидат да гласуват в неделя са направили своя избор през последния месец. Това са младите избиратели, жители на големите градове, те са по-скоро избиратели на извън парламентарната десница и национално-популистки формации, сочат данните на "Алфа Рисърч".  

Изследването на "Алфа Рисърч" е проведено в периода 19 – 22 май 2019 г., и е реализирано със собствени средства. То е направено сред 1016 пълнолетни граждани, от цялата страна, чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.