Руси Чернев

 

Какво бихте направили, докато си късате нервите в капана на поредното задръстване по пловдивските улици, а покрай вас мине нахакан мъж с предизвикателен поглед и иронична  усмивка и извика в лицето ви - аз съм Йордан Калев, главният инженер. Не, не! Не стреляйте. Нищо лично срещу вас. Той просто толкова си може. А тапите по градските булеварди са като кашата в главата му.  Не спирам да се чудя как в един град, който си има зам.-кмет по строителната политика, зам.-кмет по транспорта, главен архитект (макар и по чл. 64), цяло общинско предприятие за  организация и контрол на транспорта с шеф, експерти и т.н., а до тях и ГЛАВЕН ИНЖЕНЕР, може да има толкова лоша координация при пътното строителство.

Мисълта не е моя. Чух я в разговор с хора от квартала срещу гарата. Тези клетници трета година живеят в транспортен капан. И питат - не можеше ли тръбите за парното, заради които вече трети месец е разкопана ул. „Л. Каравелов“, да се прокарат, докато районът така или иначе беше блокиран заради продължилия година и нещо ремонт на първия участък от бул. „В. Априлов“. Отговор, естествено, не чуват. Всъщност неудачите при реконструкцията на този булевард са показателни за това, че тук лявата ръка никога не знае какво прави дясната, а от това винаги си патят гражданите.  


Тези дни научихме, че австрийците от Топлофикация си имат одобрена инвестиционна програма и ще копаят западното платно на "В. Априлов" до Бунарджика. Капанът за шофьорите там ще щракне всеки момент, а тапата ще е минимум за 4 месеца. После участъкът ще се асфалтира частично. А догодина, ако се намерят пари и отчуждителните  процедури завършат успешно, идва нов ремонт със затваряне на същия булевард. Този път за генерална реконструкция. Продължаваме на север по същата злополучна градска артерия, като се връщаме за малко назад във времето. Помните ли, че там в продължение на 2 години и половина движението бе ограничено заради ремонта на моста. А после едва прерязаха лентата, и ето ти нова тапа в западното платно откъм бул. „България“. От ЕVN разкопаха за парно. Полагаха тръбите от същото това трасе, което вече стигна до ул. "Л. Каравелов", но пък го няма на "В. Априлов", западно от Бунарджика. Ако можете да ми следите мисълта с това сложно градостроителство...

Австрийците от частната ЕVN обаче не са сами сред обичайните заподозрени за големите транспортни беди на пловдивчани. Шофьорите редовно попадат в капани заради аварийни ремонти на държавното ВиК по бул. „Цар Борис III Обединител“ и други централни улици. По закона на Мърфи тръбата там започна да гърми, след като малко преди това от общината сложиха нов асфалт на булеварда. Защото и тогава никой не се сети да подкани ВиК да си подмени разпадащото се съоръжение, докато участъкът  така или иначе е разкопан.

Неудачите се заредиха при мащабните пътни ремонти с 30-милионния заем от Европейската банка. Народът сочи с пръст изпълнителя „Щрабаг“ и е готов да бие шута на чужденците (между другото и те са австрийци) заради бавните темпове и повсеместните тапи. Но от фирмата си имат обяснение за всеки гаф: ремонтът на Коматевско започна с фалстарт заради липсата на съгласуван с КАТ обходен път, а главният инженер дори не дойде за откриването на строителната площадка. После мъките продължиха с изненадите на археологията и подземната инфраструктура. На „Шести септември“ пък имало грешка в чертежите за трасетата на тока и водата. На „Руски“ - пак археология и липсващ проект за изграждане на нов водопровод. А на новия бул. „Северен“ реално няма трасе заради нереализирани отчуждителни процедури. Все неща от компетенциите на главния инженер. 

Местната власт често ни приканва да се въоръжим с търпение и да бъдем толерантни. И да тръпнем в очакване на щастливото шофиране, когато завършат пътните ремонти. Ние слушаме (то няма и какво друга да направим), псуваме съвсем тихо в тапите и търпим. Но докато се потим в жегата или издухваме част от бензина си през климатика, си мислим - и защо в крайна сметка им плащаме заплатите на всичките тези хора - зам.-кмет по строителството, зам.-кмет по транспорта, главен архитект, всякакви спецове в ОП „Организация и контрол на транспорта“, че и на онзи, ГЛАВНИЯ ИНЖЕНЕР... Щом все не се намира кой да каже на лявата ръка какво смята да прави дясната.