Лятото дойде, а с това и сезонът на бирата. Е, и на сладоледите, но те са друга бира. Изобщо у нас сякаш е прието бира да се пие само през лятото. Обаче ако гледаш рекламите на бири, произведени у нас и се надяваш да ти помогнат за избор на марка, с която да се разхлаждаш, изобщо няма и да си помислиш да пиеш пенливата течност. Просто защото тези реклами са изветряла бира. А рекламата, нейният смисъл и нейната цел са именно да повлияят на избора и да помогнат да потребителя да се ориентира в обстановката на пазара.

Да започнем краткия обзор с най-старата бира на България "Каменица". Махаме с ръка, че тя вече не се прави в Пловдив. Някакво странно трио играе на лотария, докато пие бира. Не стига, че акълът на българина се изтърка от търкащите хартийки, сега остана и да се пропие. Актьорите в рекламата нямат изобщо вид на бираджии. Виж, за някакво безалкохолно да рекламират по-стават. Смисълът също е съмнителен - бира ли пиеш или лотария игреш?

"Астика" пък подмамват с 100 ml повече от останалите стъклени бири. Там е заложено на някакви бачкатори от неизвестно българско село, представени в захаросана опаковка на съвременното. Преди герои бяха семейства, седнали край маса, имаше и несполучлив опит за противопоставянето на бира-мезе в стойността на пивото.

"Ариана" отново със странен на вид актьорски състав вкарват зрителя в бирзавода. Търсят някакъв стар вкус, от едно време. Само че тези, дето играят в рекламата, през плет не са виждали варкаджия, нито пък знаят нещо за този занаят. Пак нещо по-различно ни се представя от с нищо несравнимата идиотщина с Мариан от преди години...

"Загорка" здраво залага на ретрото. Рекламите им са някаква странна симбиоза между миналото, представено ни обаче със съвременно виждане и звучене. Миналата година пиколо едно се тресеше в дивашки танци, а тази се набляга на младежка сватба, която едва ли може да се случи в ония времена, в които уж искат да ни върнат. От старозагорската пивоварна упорито налагат и безалкохолната бира в портфолиото си.

"Шуменско" залага трето лято поред на т. нар. "бомбичка". Миналата година актьорът Славчо Пеев ни убеждаваше как "в онова време" всеки е пиел от посоченото пиво. Само че "в онова време" бирата си беше географско понятие - "Болярка" имаше само във Велико Търново и околията, "Загорката" - в Стара Загора, "Каменицата" - в Пловдив. Нямаше "Загорка" в Пловдив или обратното. Това лято за музикален мотив са избрани две песни: "Македонско девойче" и "Наздравица"-та от Вердиевата "Травиата", които до втръсване напяват "Бомба-бомбичка". От "Шуменско" се хвалят и с цената от 70 ст.

"Пиринско" е бирата с най-смислените реклами. Е, и този мит си е разбит от самите тях. Рекламата на "Младо пиво" е интересна, но след първото гледане омръзва. На зрителя се представят животни, половината от които изобщо ги няма по нашите георграфски ширини. Като замисъл е добра, но като изпълнение - слабо. Няма как да те подкани да опиташ от това пиво в юлските горещини да речем.

"Славена", "Бургаско", "Леденика", "Болярка" и останалите родни бири, все още не са се появили на екрана, а и по всичко личи, че няма и да ги видим по телевизора. Разбира се рекламни постери ще ни подканят да си ги закупим в магазините. Надали обаче няколко секунди в супера до нас ще могат да окажат каквото и да е влияние върху избора на бира.

А съвсем скоро ще започне излъчването и на плодовите бири, за ужас на истинските почитатели на пивото у нас...