Това е един от изводите, който бе направен на проведената дискусия на тема „За по- чист въздух в Пловдив“. Еколози, представители на РИОСВ, общината, ЕВН, бизнеса и лекари дискутира причините, източниците на замърсяване на въздуха, влиянието им върху околната среда, съвременните начини на отопление, както и цените на тока,  парното, твърдото и течното гориво.

На срещата стана ясно, че през последните години ситуацията се влошава. Това показват измерванията, а решение засега няма. Като най-голям проблем специалистите определят високите норми на фини прахови частици особено през зимните месеци. Според експертите това се дължи на използването на твърди горива за отопление в битовия сектор, следвано от транспорта, състоянието на пътната настилка и прилежащата инфраструктура, строителните дейности и не на последно място - промишления сектор.

На дискусията  стана ясно, че в Пловдив 80 дни през 2016 г. са били с превишения на нормите за съдържание на фини прахови частици във въздуха най-вече през отоплителния сезон. За сравнение - през 2015-а дните със завишения на ФПЧ10 са 69, а през 2014 - 78. Според доц. Стефан Шилев, директор на  РИОСВ – Пловдив, състоянието на въздуха в града се следи редовно от двете станции –Каменица и Тракия , но има какво да се желае и какво да направят институциите.

Управлението на качеството на въздуха - поначало и според българското законодателство - е функция на общините. Те разработват програми за намаляване нивата на фините прахови частици. През последните години в община Пловдив са действали две такива програми. Ще са работи и по трета чрез европейските фондове за времето 2018 -2020. Това обясни Василка Чопкова, от Дирекция Екология в община Пловдив.

В Пловдив и големите градове  ситуацията е сходна - печките на дърва са главните виновници за зимния смог. А трафикът по улиците и булевардите довършва картината с изгорелите си газове. 

 

Според експерти все повече комбинацията дърва+ дизел се превръща в убийствено мръсната комбинация за градския въздух. Боян Рашев даде  конкретни примери и статистика, че през последните няколко години 9 от 10 коли, внесени  у нас са с дизелов двигател, което се отразява и върху качеството на въздуха.

На дискусията бе подчертано, че  мръсния въздух влиее върху здравето ни. Доц. Владимир Ходжев , ръководител на клиниката по пулмология към УМБАЛ "Свети Георги" в Пловдив обясни, че завишените норми на фини прахови частици във въздуха са най-опасни  за пациенти с хронични обструктивни заболявания, тоест - болни с астма и с ХОББ, а също и за пациенти със сърдечно-съдови заболявания.  Те са причина и за раковите заболявания на белия дроб.

Участниците в срещата се обединиха около мнението, че за да се постигне качество на въздуха, трябва да се действа комплексно и отговорно от всички институции и гражданите.