"Притеснен съм и смятам, че разширението на Асеновградско шосе и Околовръстното може да се превърнат в бомба със закъснител, ако собствениците на имоти и търговски обекти се окажат блокирани от мантинела на пътя и се наложи общината да прави второстепенни пътища, за да им осигури достъп",  коментира пред "Марица" кметът на община "Родопи" Пламен Спасов. Той допълни, че администрацията не разполага с такъв ресурс.

"А и смятам, че не е редно да го влагаме там, вместо в належащи ремонти на училища и детски градини например", каза Спасов. Според него няма нищо лошо в разширението на двете пътни артерии, но той смята, че се работи на парче. "Ще поискам среща с министъра на МРРБ, за да споделя опасенията си. В противен случай очаквам да гръмнат скандали, подобни на този, който се разрази с търговците покрай зеленчуковата борса в Първенец миналата година". Тогава от АПИ разпоредиха монтирането на мантинела, за да се обезопаси района. Металната преграда обаче затвори достъпа до аграрна аптека, магазин за селскостопанска техника и други имоти. Последва мигновена реакция от собствениците, които бяха на косъм от физическа разправа с пратените на място работници за монтажа. Стигна се и до намесата на полиция.

Оказа, се че поставянето на металната преграда стана преди да бъде изградена отбивка и второстепенен път, който да отвежда зад мантинелата до обектите. Тогава от АПИ обясниха, че за достъпа до селскостопанските имоти се използват селскостопанските пътища. Предвидено е прекъсване на предпазната ограда, на определени места. При заявяване на инвестиционни намерения за изграждане на отбивка към някои от частните парцели, стоманената предпазна ограда ще бъде прекъсната.

Мотивът за ремонт на преградата бе запазване живота и здравето на работещите и пазаруващите в района на борсата. От пътната агенция тогава обясниха, че използвайки широкия ляв банкет, се извършва незаконна търговия на зеленчуци и други стоки като се изхвърлят битови отпадъци и развалени продукти. Изпълнява се и товарно-разтоварни дейности без разрешение. По този начин се предизвиква спонтанно и безразборно излизане на пътното платно и включване в движението по републиканския път. По този начин се създават предпоставки за пътно-транспортни произшествия, каквито са регистрирани в полицията.  

Междувременно стана ясно, че търговците, разположени край пътното платно не притежават разрешения за търговия. Предупреждавани са неколкократно и са им съставяни констативни протоколи и актове за административно нарушение.

Разширението на Околовръстно шосе предвижда то да стане четирилентово скоростно трасе, след като приключат всички процедури по отчуждаването на частни  имоти, проектиране и строителство. Републиканският път е предвиден за удвояване от магистрала "Тракия" до Асеновградско шосе. Дължината на този участък е 20 километра. "Съществуващото платно ще се запази, но ще бъде изцяло рехабилитирано, а до него ще се изгради още едно, с разделителна ивица по средата", обясни вчера инж. Атанас Ташков, който беше член на комисията по регионалното развитие в 42-ро и 43-то Народно събрание, а след изборите отново се връща в парламента. Идейният проект е изготвен и предстои да бъде оповестена оценката за въздействие на околната среда. На всички пресичания са предвидени съоръжения на две нива - надлези или подлези. Там, където има кръгови кръстовища, например на Кукленско шосе, те се запазват, а отгоре стъпва надлез. 

Тези дни от МРРБ са изпратили официално писмо до община "Родопи", от което става ясно, че МРРБ възлага на Агенция "Пътна инфраструктура" да изработи проект на Подробен устройствен план - парцеларен план за обекта Околовръстно шосе. Разширението ще започва от магистралата и ще стига до караулката на Асеновградско шосе, обясни главният арх. на община Родопи Атанас Недевски. Той вече е разпратил писма до кметовете на всички населени места в близост. 

В писмото си от МРРБ обясняват, че това се прави във връзка с подобряване функционирането и стандарта на транспортното обслужване на международния и вътрешен трафик, извеждането на транспортния поток на моторни превозни средства извън чертите на Пловдив и осъществяването на транспортна връзка с АМ "Тракия" и съответно на Софийска, Пазарджишка и Пловдивска област със Смолянски и Кърджалийска област. 

Според инж. Атанас Ташков  разширението реално може да започне до три години, защото тепърва предстои най-сложната част - отчуждаване на частните имоти и техническо проектиране.  За пътя Пловдив - Асеновград тези процедури отнеха повече от четири години. В края на миналата година беше избран изпълнител, но до подписването на договора  все още не се е стигнало, защото конкурсът се обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията. Разходите за отчуждаването на имотите се поемат от държавата. Пак от републиканския бюджет се финансира и изграждането на новото платно. Приблизителната инвестиция в околовръстния път е около 130 млн. лева.