22 март 2016. Валидно с пълна сила и днес. Както обикновено.

Пропагандата е долна, кална и мръсна. И в двете посоки. Борбата за ума и сърцето на неориентираната в дебрите на политиката, но пък гласуваща и вземаща политически решения човешка маса е абсолютно безмилостна.

От една страна, имаме набор от малоумни сайтове като брадва, бултаймс, сподели, пик, блиц и прочее мърша, самоопределящи се като русофилски, според които Путин ни е поздравил за нова година, кръщенетата са забранени, Ахил е чист българин, Лавров е обещал да ни спаси от Европа, Ванга е казала „Русия на три планети“, Плевнелиев пуска хаарпа на четна дата, Радан Кънев снима гей порно през ден, Европа иска да унищожи велика България от завист, за да й вземе несметното злато и прочее дивотии, галещи комплексите на измъчения българин. Все информация, която остава вкус на лайна в устата. Личното ми мнение е, че тая пропаганда блести с такава глупост, че постига обратния ефект при всеки индивид с поне грам сиво вещество в главата. Съдейки от трафика към сайтовете, обаче, броят на хората, доверяващи се на този тип информация, е плашещо голям. И всеки, който им се подиграва, е напълно прав.

Русофилската пропаганда е ужасяващо тъпа и по-лошото е, че се пише от българи с много плам в сърцето, но малко мозък в главата. Освен, разбира се, ако не е точно обратното - амбициозен проект, разчитащ изцяло на глупостта на аудиторията.

Нещата от другата страна на политическата арена са доста по-различни откъм качество. Пропагандата в почти всички случаи е завоалирана, интелигентно поднесена, позоваваща се на факти и авторитети. Казионните медии бързо усетиха сладостта на грантовете и попиха отдавна отшлифованата на запад наука за манипулация на масите.

Например, една такава медия, в коментир за Сирия интелигентно ще се позове на сирийската обсерватория за човешки права, а читателят ще цъка възхитено с език, без да разбере, че този авторитетен източник се състои от един единствен човек, живущ в Лондон, на хранилка към НПО. Журналистка в известна медия находчиво ще спомене, че за да секне бежанския поток е необходимо Русия да спре с провокациите, карайки читателя директно да почне да мисли по парадигмата „бежанци – виновник – Русия“, пропускайки дискретно факта, че Русия влезе в Сирия дълго след бомбардировките на САЩ и началото на бежанския поток, и то по молба на легитимно избраното сирийско правителство. Доста по-интелигентно, но също толкова мръсно и гадно.

Социалните медии създадоха още едно чудо – високо платените online reputation managers. Звучи красиво и престижно, а по нашенски „продал гъза си нещастник, който не умее да прави друго“.

Чувала съм за хора, които за около година са си купили апартамент за чудо и приказ на пъпа на София, срещу поемането на поръчки за омаскаряване на компании, партии и политически фигури. Наскоро една дама се опита да ми обясни, че е ОРМ-а е вид престижен PR. Нека не бъркаме базови понятия. Едно е тайд да ме убеждават в предимствата на техния прах за пране. Едно е ейвън да ме убеждават, че козметиката им е качествена и добра. Едно е хонда да ме убеждават в сигурността и комфорта на техния автомобил. Зад всяка една реклама стои самата компания и аз го знам и приемам. СЪВСЕМ ДРУГО е когато някакви хора се представят за обикновени граждани, и „споделя“ своите политически нагласи и предпочитания, като по този начин се опитват да убедят мен и други граждани, изтъквайки ми кога реални, кога фалшиви доводи. За това си има конкретна дума. Нарича се МАНИПУЛАЦИЯ. Именно защото поръчителят на кампанията е скрит и всичко минава под етикета на неформалното човешко общуване. Това е нездравата част на цялата идея.

И когато някой каже, че безплатното, макар и глупаво лично мнение е тъпо, а платеното, безмозъчно облъчване на публиката е готино, щото било световна практика, аз казвам - боже, в какъв извратен свят живеем.

И една шепа са хората и от двете страни, които се опитват да поддържат медийна и мисловна хигиена. И то безплатно. Колкото и да е трудно.