Европейската комисия показа, че се чувства недооценена в причастността си към обявеното вчера от американската космическа агенция НАСА откритие на Слънчева система, подобна на нашата, в която може да има до три планети с условия на живот, подобни на земните.

Комисарят за науката Карлос Моедас поздрави учените, направили откритието и натърти, че то е станало възможно благодарение на "международното сътрудничество и решаващата подкрепа на Европейската комисия".

"Този проект е финансиран от Европейския съвет за изследване. Ролята на Комисията и на Европа не беше подчертана по начина, по който това беше направено за НАСА", заяви днес говорител на шефа на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер.

Това е европейски проект с много силно европейско присъствие в международния екип, добави говорителят.

1,96 млн. евро е финансирането от европейския бюджет за програмата за търсене на живот извън Слънчевата система за 2014-2018 г., по който е работил екипът, открил звездата ТРАПИСТ 1 и седемте й планети.

При това шефът на екипа е европеец - белгиецът Микаел Жийон, добави говорителят на Юнкер.

Жийон работи в Университета в Лиеж, а преди да бъдат регистрирани от телескопа на НАСА Spitzer Space Telescop, част от планетите от системата Трапист, били засечени от телескопа TRAPPIST-Sud, който е базиран в източния белгийски град Лиеж през май 2016 г., уточнява днес Еврокомисията. 4 от планетите били видени от Европа, а останалите три - с помощта на НАСА.

Името на Слънцето на система ТРАПИСТ 1 е съкращение от името на телескоп в Европейската обсерватория в Чили (TRAnsiting Planets and PlanetsImals Small Telescope). Абревиатурата съвпада с група манастирски бири, правени в Белгия, което породи редица шеги в социалните мрежи в страната.

"Ако знаех, че има трапист в Космоса, щях да уча за астронавт", пише един шегаджия в Тwitter, а друг казва, че не е чудно, че им се виждат звезди, ако са на трапистка бира. Трети предлага седемте планети, които още нямат имена, да се кръстят на някои от 7-те манастира в Белгия, които ги варят. Звукозаписно студио в Брюксел пуска колаж от посрещането на извънземните от системата ТРАПИСТ 1 в Белгия, което, разбира се, е с трапистки бири.