Криза за пилоти в гражданската авиация показва ново световно проучване. Оказва се, че производството на самолети далеч надхвърля наличните пилоти за управлението им.

“Има изследване, което показва, че за периода 2017 – 2037 г. ще трябва да бъдат обучени около 538 000 пилоти. За съжаление, не показва каква част от сега действащите пилоти ще бъдат пенсионирани. Чистата аритметика сочи, че необходимият брой пилоти няма как да съвпадне с потенциала на центровете за създаване на нови пилоти”, коментира главният секретар на Асоциацията на българските авиокомпании Йовко Йоцев.

Спирачка за мечтата да станеш пилот са и колосалните суми за обучение, които излизат над 100 000 лв. Въпреки това, възвръщаемост има, и то бърза.

“Много малко хора могат да си го позволят. За нашия стандарт е почти непосилно. Обучението в България е на добро ниво. Смея да твърдя това, защото съм завършил тук. За три години от абсолютно начинаещ пилот станах командир в компания на световно ниво”, заяви капитан Ангел Аданов, пилот на “Еърбъс” А320.

“Производителите на самолети въвеждат нови електроники, нови технологии и новото поколение пилоти се обучава как да управлява тези нови технологии. Когато има проблем и отказ на техниката в самолета, той се превръша отново в конвенционален, а пилотът не е на ниво да управлява такъв самолет. И оттам се получават част от тези катастрофи, които стават напоследък”, заяви изпълнителният директор на авиокомпания “България Ер” Янко Георгиев.

Преди дни световните медии гръмнаха, че за модела “Боинг 737 Макс”, който последно катастрофира, голяма част от пилотите били обучавани на iPad. Урокът бил едночасов./Нова телевизия