София. Заложили сме приблизително 10% от средствата да остават в общините за организирането на общински дейности по интереси и междуучилищни изяви. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на заключителния информационен ден по проекта „Твоят час“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Защо дейности по интереси и дейности по преодоляване на образователни затруднения са основните. Ние използваме средствата от ЕС да надградим микса от дейности, които имаме в системата. „Основната част от този микс го финансираме със средства от държавния бюджет. Използваме средствата от ЕС да го допълваме постоянно. Много често тези дейности впоследствие ги прехвърляхме на бюджетно финансиране и по този начин развиваме политиката, добавяме нови и полезни дейности откъм системата откъм финансиране. Така беше с целодневната организация на учебния ден, проектът който реализирахме по ОП „Развитие на човешките ресурси“ от предходния програмен период беше най-големият проект на стойност близо 230 млн. лв. Благодарение на него ние увеличихме обхвата на учениците в целодневна организация от 38 хил. на над 230 хил. Впоследствие това финансиране беше прехвърлено на държавния бюджет. По същия начин се случи и с финансирането на кариерното финансиране, на кариерните консултанти. През изминалия програмен период, ние финансирахме дейности по интереси по проекта „Успех“, каза Вълчев. Той сравни двата проекта „Твоят час“ и „Успех“. "Докато при проекта "Успех", водещ беше изборът от страна на училище по дейности по интерес, това, което направихме с проекта "Твоят час" е в по-голяма степен да ориентираме тези дейности към интересите и способностите на децата", каза още Вълчев. Той отчете, че по проекта е била разработена информационна система, в която са се регистрирали желанията на учениците, а от друга всички доставчици. "Много голяма част от дейностите бяха нетолкова голям процент, но много различни дейности бяха осъществени от външни изпълнители - читалища, спортни клубове, НПО и специалисти", допълни още министърът. Според него така се е отворила образователната среда. Той поясни, че много дейности са в областта на краезнанието, родолюбието, опазването на околната среда и възпитанието на толерантност и уважение. "Направихме така, че за първи път тези дейности да се водят в рамките на целодневната организация", обясни още министърът. "Ще използваме дейностите по интереси за това в по-голяма степен да отворим и да направим взаимодействащи образователните институции, ако не винаги можем да включим родителите в часовете по учебния план, то има множество добри примери, при които родителите са включени в различни дейности по интереси", коментира още министърът. Той поясни, че те ще бъдат използвани за междуучилищни прояви. "Заложили сме приблизително 10% от средствата да остава в общините за организирането на общински дейности по интереси и междуучилищни изяви, които да разширят образователната среда на учениците", каза още Вълчев.
"Искам да благодаря на колегите, които участваха в реализирането на проекта. Когато работим в ЕС правилата, документите, които се попълват, отчетността е много по-тежка. Това и изискваше ангажирането на значителен капацитет на МОН, на регионалните управления, на училищата. Най-вече искам да благодаря на всички, които изпълниха дейностите по проекта и допринесоха за развитието на учениците и техните компетентности", допълни още Вълчев.
Деница КИТАНОВА