Новият данък не отчита типа гориво като фактор за замърсяване. Всеки знае, че автомобилите на газ замърсяват най-малко, но сега един автомобил на 20 години на газ, който замърсява по-малко от чито нов евро 6, ще бъде наказан с по-голям данък.  Освен това новият данък прави отстъпление и от правилото за катализаторите, защото сега ще имаме ситуация, в която автомобил с двигател евро 5 или евро 6, но катализаторът му е свален, ще ползва отстъпки, а реално ще замърсява повече.  Предизвикателствата предстоят тепърва и това е целта на Кръглата маса, която организира Асоциация „Активни потребители“, заяви председателят й Богомил Николов.  

По думите му е необходимо е да се търсят реални действия, които да доведат до промените в качествата на въздуха.

Най-голямо внимание трябва да се обърне на годишните технически прегледи. Сега има автомобили, които оставят след себе си облаци от дим, което означава, че този автомоби, дори и да има някакъв сертификат за качество, той на практика не е изправен и когато отиде на технически преглед, реално нищо не се случва.

 Всички знаем, че КАТ е с вързани ръце, няма мобилни газ анализатори или ако има, те се броят на пръстите на едната ръка и могат да проверяват само бензинови автомобили, но не и дизелови. Това означава, че  кучето си лае, керванът си върви.

Държавата не само че може, но и трябва да субсидира  закупуването на по-незамърсяващи автомобили. Такава практика съществува от няколко години у нас – Националният доверителен еко фонд субсидира закупуването на нови електромобили, но могат да кандидатстват само администрации и общини. Граждани и фирми не могат да кандидатстват за финансиране. Не виждам никакъв проблем този фонд да се отвори и към гражданите, както това се случва в повечето западноевропейски държави, включително и в Румъния. Във Франция средствата за тези автомобили идват от налозите на най-замърсяващите превозни средства. Важното е да има воля в тази посока, а не имитация на борбата с опасния въздух, заяви още Николов.