Сиво ферари спира на две крачки от сградата на полското президентство във Варшава. От него слиза млада жена със спортни обувки и слънчеви очила "Шанел", която държи в ръце "добре коафирано" кученце, и влиза в хотел "Рафълс Еуропейски", символ на завръщането на лукса в Полша.

Тя отива в сладкарница "Лурс" - освен стаите и апартаментите с цени от 250 до 4000 евро на нощ, в хотела има и прочута стара сладкарница, която носи името на швейцарския си основател Лоран Лурс, пристигнал във Варшава през 1820 г.

Легендарният хотел "Еуропейски", смятан през 19-ти век за най-добрия хотел в Източна Европа и където днес всеки клиент може да разчита на личен иконом, неотдавна отвори врати след петгодишен ремонт и реновиране, пише Франс пренс.

Говори се, че догодина в него може да бъде открит първият в Полша бутик на "Ермес". От Париж френската компания се ограничава да потвърди, че "планира да стъпи във Варшава в края на 2019, началото на 2020 г.".

Луксът в Полша е все по-явен и показва, че се формира нова класа от богати хора - собственици на преуспяващи семейни компании, строителни предприемачи и инвеститори в недвижимо имущество, банкери. . .

Дълго време в тази страна нямаше лукс, първо поради огромните разрушения през Втората световна война, после заради официалната уравниловка при комунистическия режим.

"Вертикално село"

Символ на този лукс е 44-етажният небостъргач с апартаменти "Космополитън" - минималистичен като дизайн, дело на американския архитект от германски произход Хелмут Ян, проектирал също така централата на Европейския съюз в Брюксел.

Сред 100-те най-скъпи имотни сделки във Варшава през 2015, 2016 и 2017 г., 79 са за апартаменти в кулата "Космополитън", казва за АФП президентката на полското дружество "Тасит инвестмънт", финансирало строежа, Каролина Каим.

Цената на апартамент в тази луксозна сграда варира според етажа и гледката. Най-високо ценени са тези с гледка към река Висла и Стария град. Квадратният метър в тях струва близо 10 000 евро. Такава цена не е изненадваща в Париж или Лондон, но е потресаваща за Полша, където средната месечна заплата е 1100 евро.

В голямата си част собствениците на жилища в кулата са поляци (чужденците са само 10 процента) и представляват нещо като общност в това "вертикално село", в чието изграждане са вложени над 100 милиона евро, казва Каим.

"Хората си говорят непринудено в асансьора", който прилича на малък салон.

Впрочем някои от обитателите нямат нужда от представяне - сред тях има известни певци, театрални и футболни звезди, любимци на телевизиите и таблоидите.

"Ролс Ройс" и "Ламборгини"

Друг символ на лукса са автомобилите: "Ролс Ройс", "Ферари", "Бентли" или "Ламборгини". . . Допреди няколко години появата на кола с черно конче на жълт фон събираше тълпа от зяпачи. Днес, поне във Варшава, ферарито вече няма същия ефект.

Италианската марка има оторизирани представителства на две места - в Катовице (Шльонско воеводство) и във Варшава. Маркетинговият им директор Каролина Шуленцка не иска да говори с числа за продажбите, но споделя, че интересът на клиентите постоянно расте и че ако не е умишленото ограничаване на производството от страна на италианската автомобилна компания, поляците биха купували "10-15 процента повече" нови автомобили.

След рухването на комунизма в Полша там на практика бързо възникна класа от богати бизнесмени и предприемачи. Немалко от тях са бивши ръководни кадри на приватизирани предприятия, които са ги придобили и развили, или дребни търговци или занаятчии, които бързо са се приспособили към новите условия и са създали или развили семейна фирма.

После, след приемането на Полша в Европейския съюз през 2004 г., към страната потекоха европейски субсидии и инвестиции. Вносителите на многобройни чуждестранни стоки, за каквито полският пазар беше зажаднял, също бързо направиха състояние.

Между 1990 и 2015 г. брутният вътрешен продукт на Полша нарасна повече от два пъти. Днес износът се увеличава, а растежът за 2018 г. според прогнозите на Международния валутен фонд" се очаква да надхвърли 4 процента, поддържан от "силно вътрешно потребление".

Дванайсет ферарита

Днес Полша има свои колекционери на луксозни спортни коли. Инвеститор в имоти, който работи за голяма международна агенция, казва, че има три ферарита в гаража. Най-големият полски колекционер, който предпочита да остане анонимен, имал дванайсет. . .

Оторизираният дилър на "Бентли" и "Ламборгини" Пьотр Йендрах смята да продаде тази година петдесетина луксозни британски лимузини, включително т.нар. SUV.

Същите са перспективите за колите "Ламборгини", изложени във Варшава в обстановка, която напомня футуристичен храм.

Тези състезателни автомобили карат много поляци да мечтаят. Някои обаче казват, че не разбират тези, които ги "събират", като пенсионерката Хана Мровец, която е бивш ръководен кадър и живее в малък двустаен апартамент.

"Ако имахме толкова пари, аз също щях да си купя ферари. Обаче да имаш три? Абсурдно е, не можеш да караш и трите едновременно", казва тя за АФП.

Луксът "по полски" често е по-дискретен, по-свързан с културното меценатство, отколкото със светския блясък.

Собственичката на "Рафълс Еуропейски", свръхбогатата швейцарка Вера Михалски, собственичка на издателство "Черно на бяло" (Noir sur Blanc), е финансирала покупката на около 500 творби на съвременни полски художници и скулптори и (за декорирането на хотела си) е предоставила някои творби от личната си колекция.

На 42-рия етаж на небостъргача "Космополитън" всеки жител на Варшава, а не само малцината щастливци, които живеят в сградата, можеше да разгледа безплатно тази пролет експозиция от творби на художника и скулптор Войчех Фангор - единственият поляк, който е имал честта да представи самостоятелна изложба в музея "Гугенхайм" в Ню Йорк.

/БТА/