Пловдивското летище скоро ще се превърне в транспортен хъб с пътнически и карго терминали. Това увери китайският концесионер HNA GROUP, който взема аеропорта за 35 г. Представители на компанията направиха първата си визита в Пловдив и проведоха срещи с областния управител Здравко Димитров и кмета Иван Тотев.

Преди това детайлно огледаха пистата за излитане и кацане, прилежащата инфраструктура и наземната техника. “Получават летище в много добро състояние”, каза директорът Христо Щерионов. За да превърнат аеропорта в транспортен център, азиатските предприемачи най-напред възнамеряват да удължат пистата и пътеките за рулиране на самолетите, обясни кметът Иван Тотев.

При визитата си с областния управител инвеститорите се интересували от транспортните коридори в региона и разширението на пътя Пловдив-Асеновград, по който се стига до аеропорта. “Нямат намерение да чакат целия срок на концесията, а искат максимално бързо да започнат да правят вложения и да развият летището”, допълни Иван Тотев.

По думите му те възнамеряват да изградят и жп връзка, за да бъдат максимално мобилни. За предстоящите строителни дейности ще се конкурират две мощни китайски дружества. “Помолихме ги освен карго зоната да развият и гражданските полети. Ще стартираме автобусна линия от централната гара в Пловдив до летището”, увери Тотев. Градоначалникът настоял да се запазят съществуващите полети до Лондон, Франкфурт, Милано и Брюксел, изпълнявани сега от “Райънеър”.

Вече имало интерес и от няколко оператора като китайската COSCO и “Алибаба”, които искали да използват летището за дистрибуционен център за стоките, които доставят за Европа. Разговори имало и с други онлайн платформи. Към Китай и Азия от пловдивското летище щели да се изнасят храни, авточасти и други стоки. На летището се предвижда да бъде изградена и ремонтна база, подобна на тази, която съществува на софийската аерогара. Интерес за оператор на базата имало от компанията “Израел аероспейс индъстрис”.

Очаква се концесионният договор с китайските инвеститори да бъде подписан скоро, а 4 месеца след това те да поемат летището. Китайският холдинг трябва да вложи 79 млн. евро и годишно да плаща на държавата по 600 000 лева и 6% от приходите. Азиатският концесионер управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, като оперира на 13 летища с над 1000 вътрешни и международни линии